Matskapet gapahuk

346
    SjekkUT-besøk

Matskapet gapahuk ligger idyllisk til ved vannet på nordøstsida av Goksjø (28 moh.) sør for Røveren. Det er fine fiske- og bademuligheter rett nedenfor Gapahuken. Det er flott natur rikt fugle- og dyreliv inntil et bevaringsverdig skogsområde.

Det er flere historiske plasser med sagn knyttet til seg. Røveren har en kjent vandrehistorie omt...

Fasiliteter

Adkomst mulig med

• Sykkel

Adkomst sommer

Fra Sandefjord ca. 7 km i retning Kodal eller Andebu. Følg Kodalveien/fv. 305 ca. 5 km fra Haukerød.

Til fots:

Skilt på sørsida av Kodalveien. Offentlig parkering ved veien. Følg blåmerket sti fra parkeringen. Første del langs traktorvei, veien gjør en svak venstre sving, opp en liten stigning. Følg vei til enden av jordet på høyre hånd. Følg så jordkanten mot en åpning i skogen. Ta over liten bro over en bekk og du er inne på myra. Følg stien rett frem et par hundre meter, derette dreier stien til venster sørover myra. Vær oppmerksom på at dette ofte er et fuktig område.

Etter 2 km kommer du fram til bukta Matskapet hvor vi har bygget en flott gapakuk på dugnad. Nyt den fine utskikten til vannet, prøv fiskelykken eller lag det litt mat på bålplassen. Stien går videre sørover. Du passerer utedoen etter ca. 70 meter. Stien følger sivkanten mot enden av odden og dreier deretter mot høyre og kommer inne på stien som kommer fra bukten i sør. Stien går nå nordover langs et gammelt sauegjerde 1 - 2 km og kommer etterhvert inn på traktorveien igjen og tilbake til parkeringsplassen.

Denne rundturen er lettgått og 6 - 6,5 km.

Med båt:

Følg Kodalveien/fv. 305 fra Sandefjord. Stopp ved skiltet parkeringsplass på venstre hånd. Her kan man kjøre helt ned til vannet. God brygge for utsetting f.esk. av kano. Ca. 3 km padling til Matskapet gapahuk.

Adkomst vinter

Offentlig parkering langs Kodalveien. Fv. 305 ved Svines og gå over isen - om den er farbar, ca. 3 km - eller gå fra Vaggestad, ca. 2 km, se veibeskrivelse adkomst sommer.

SjekkUT | Matskapet gapahuk

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.