Arkivert artikkel

Denne artikkelen vil ikke lenger bli oppdatert. Mer informasjon

Til topps på Solemsvåttan

Er du klar for en fin fjelltur som ligger lett tilgjengelig fra Trondheim er Solemsvåttan et fint alternativ.

Solemsvåttan i Sør-Trøndelag

FIN UTSIKT: Solemsvåttan i Sør-Trøndelag er den høyeste toppen i den nordlige delen av Jonsvannet-Malvikmarka og byr på en fantastisk utsikt fra toppen. Foto: Lillian Svingen/Trondhjems Turistforening

Foto: Trondhjems Turistforening / Lillian Svingen

Solemsvåttan er den høyeste toppen i den nordlige delen av området Jonsvannet – Malvikmarka i Sør-Trøndelag.

Navnet på toppen stammer fra gården Solem, en drøy kilometer sørover mot Jonsvatnet.

Flott utsikt og fine rasteplasser

Toppen er 423 m.o.h. og gir turgåere en flott utsikt. Det er vokst opp en god del skog på toppen av Solemsvåttan, men et utsiktstårn som er bygget der, gjør at en likevel kan få god utsikt over Jonsvatnet, mot fjorden og deler av byen.

Det er lagt til rette med rasteplasser, bål- og grillplasser på toppen. Turen til Solemvåtten kan derfor være en fin familietur med grillpølser i sekken.

Tårnet på Solemsvåttan

RASTEPLASS: Ved Tårnet på Solemsvåttan er det fine rasteplasser for turgåere. Foto: Lillian Svingen/Trondhjems Turistforening

Foto: Lillian Svingen / Trondhjems Turistforening

Tre steder å starte turen fra

Den enkleste vegen er fra Reppe via Solemstjønna. Andre steder å starte fra er Jonsborg ved Jonsvatnet (like ved roklubben sine lokaler) og fra gårdene Aunet eller Øvre Bjørnstad ovenfor Væretrøa.

Fra Reppe:

Følg vegen opp til Solemstjønna/Tjønstuggu og videre til toppen av Solemskleiva. Følg lysløypetraseen til høyre i ca 150 meter og ta så opp stien til venstre som fører til toppen. Fra flatene ved Reppe veksler det mellom stykkevis bratt og litt slakere partier. Distansen fra Solemstjønna er ca 1,5 km.

Fra Jonsborg:

Følg vegen opp til den øverste Solemsgården. Ta så til venstre langs lysløypetraseen og så sti til høgre opp til toppen. Det er stigning så å si hele vegen, vekslende mellom bratte og litt slakere partier. Distansen fra vegen langs Jonsvatnet/Jonsborg er ca tre km.

Fra Aunet:

Følg stien opp til Aunvåttan. Herifra er det fin utsikt mot Malvik og Trondheimfjorden. Ta så sørover mot det markerte skillet mellom Aunvåttan og Solemsvåttan. Her er det flere småstier som kan følges stykkevis, følg godt med på kartet slik at du ikke kommer på avveie.

Etter skillet mellom de to høydene, går det en markert sti langs østsiden av ryggen av Solemsvåttan fram til toppen. Her er det delvis fin utsikt østover. Turen er litt bratt i starten, deretter vekslende. Distansen fra Aunet er på knappe fire km.
Starter en fra Øvre Bjørnstad går en langs sti til skillet mellom Aunvåttan og Solemsvåttan, deretter som beskrevet ovenfor.

Tjønnstuggu som ligger i nordenden av Solemstjønna er drevet av Ranheim idrettslag. Den har åpent for servering søndager i vår- og høstsesongen.

Navnet Våtta

Våtta kommer fra varde, og siste gang det sto en varde her, var i forbindelse med forsvaret av Norge under Napoleonskrigene.

Les også Til topps på Våttakammen .

Buss nr. 7 til Reppe, buss nr. 11 til Jonsvannet (sjekk hvor langt bussen går, det varierer etter hvilken dag det er, buss nr. 6 til Væretrøa eller Timeekspressen langs E6 Øst til Fevold.