Arkivert artikkel

Denne artikkelen vil ikke lenger bli oppdatert. Mer informasjon

Til topps på Våttakammen, 286 moh

Våttakammen er et av Bymarkas beste utsiktspunkt med flott utsikt over Ila og midtbyen. Turen er også godt egnet for barn.

Våttakammen

Ungdommer på tur opp til Våttakammen. Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit/Den Norske Turisforening

Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit / Den Norske Turisforening

Lunsjpause på toppen av Våttakammen. Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit/Den Norske Turisforening

Foto: Trondhjems Turistforeningen v/Jonne Remmereit / Den Norske Turistforening
Våttakammen

For noen var det slitsomt å nå toppen. Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit/Den Norske Turisforening

Våttakammaen

Utsikt fra toppen av Våttakammen. Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit/Den Norske Turisforening

Foto: Trondhjems Turistforening v/Jarle Remmereit / Den Norske Turistforening

Våttekammen, eller «Våtta», er lett tilgjengelig fra Ila og nordlige deler av Byåsen. Fjellet danner en karakteristisk profil når en ser mot marka fra byen.

En kan starte fra mange steder for å komme til Våttakammen. De vanlige startsteder er ved starten på Driftsvegen i storsvingen i Vestoppfarten, fra Fagerlia/Schønningsdalen via Strandlinja og fra Baklidammen eller Gamle Bynesveg.

Fra Vestoppfarten

Dette er en tur som har mange fine utsiktspunkt mot byen.Langs stien er det satt opp flere benker på det som har vært god utsiktspunkt før skogen grodde opp.

Følg driftsvegen som tar av fra storsvingen i Vestoppfarten. Etter ca 500 meter tar en skiltet sti av opp til venstre mot Våttakammen. Stien går på jevn og ganske bratt stigning helt til toppen.

Turen fra Vestoppfarten til toppen er på knapt 2 km.

Fra Fagerlia/Schøningsdalen

Denne turen har også mange fine utsiktspunkt mot byen og går delvis langs samme sti som turen ovenfor.

Følg Strandlinja der den begynner ved enden av Kaptein Roosens veg i Schønningdalen eller finn et av tråkkene som leder opp til Strandlinja fra Fagerlia. Keiserstien oppkalt etter keiser Wilhelm den 2. går opp like bak Bunnprisbutikken.

Stien til Våttakammen krysser Strandlinja etter 6-700 meter. Følg den opp til venstre opp til toppen, dette er den samme stien som går fra Driftsvegen. Turen fra enden av Kaptein Roosens veg er på ca 2 km.

Fra Baklidammen eller Gamle Bynesveg

Denne turen går i variert terreng, langs vann, gjennom skog og krysser flere fine myrparti.

Gå over demningen og følg Familiestien langs Baklidammen til du kommer til en liten bekk. Følg stien som går langs bekken opp til Gamle Bynesveg.

Følg så stien som går forbi speiderhytta på Helkansetra og følg den mot Våttakammen (pass på ved stikrysset ovenfor Helkansetra så du ikke havner på stien mot Geitfjellet).

Deretter går stien over Langdalen, og videre til Våttakammen. Distansen fra Baklia til Våttakammen er ca 3,5 km. Noe stigning opp fra Gamle Bynesveg.

Historien til Våttakammen

Våttakammen

Å gå i godt selskap er en god motivasjonsfaktor. Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit/Den Norske Turisforening

Foto: Trondhjems Turisforening v/Jonny Remmereit / Den Norske Turisforening

Våttakammen var i flere hundre år en vardeplass og her ble det tent bål ved krig og ufred for å varsle om eventuelle farer.

Bålet på Våttakammen var godt synlig på lang avstand. Når et bål ble tent, gikk varslet videre til andre vardeplasser. Dermed var det mulig å informere om at faren var underveis.

Siste gang ilden ble tent på Våttakammen var under avslutningen av Trondheims 1000 årsjubileum på nyttårsaften 1997. Den gang gikk det fakkeltog opp til toppen, før flammen ble tent.

Tips til turen

• Godt egnet for barn
  • Fra Vestoppfarten: finest utsiktspukter
  • Fra Baklidammen eller Gamle Bynesveg: også fine utsiktspukter, delvis samme sti som fra Vestoppfarten
  • Fra Baklidammen eller Gamle Bynesveg: variert terrengm gjennom vann skog og myr.
  • Gode sko er en fordel. Særlig sko som ikke trekker vann er en fordel hvis du skal gå fra Baklidammen eller GamleB Brynesveg hvor du må krysse myrer.

Transport

• Buss nr 8 opp Vestoppfarten stopper flere steder opp til Byåsen butikksenter.
  • Buss nr 10 går til Baklia.
  • Parkeringsplasser flere steder, f eks ved Sverresborg, Ferista og Baklia i Fjellsetervegen: