651
    SjekkUT-besøk

Hovedhytta har fem soverom med køyesenger.

Sikringsbua (annekset) har 12 soveplasser. Disse er fordelt på to køyer med soveplasser ved sidenav hverandre. Annekset er det lov med hund.

Utstyr:

Det finne dyner i alle sengene og godt med ulltepper i skapene. Hytta er låst med DNT-nøkkel og kan brukes hel...

Fasiliteter

• 12v
    • Booking
    • Vedovn

Passer for

• Hund
    Blefjell og VegglifjellKongsberg og Omegns TuristforeningBlefjell villreinområde

Adkomst sommer

a) Fra Nordstul parkering: Bil fra Kongsberg mot Bolkesjø Fv.37. 3 km vest for Bolkesjø tar man av på Storeblevegen, skilt til Storeble videre til Nordstul parkering. Skilt til Sigridsbu og T-merket sti via Nordstul og Langedalen eller over Sigridfjell. Ca. 2-2.5 t gange, 5 km og 400+ høydemeter.

Alternativ: Umerket rute fra Oset ved Sandvann over Bletoppen. Ca. 5 t. (tung tur).

b) Fra Øygarden: Bil fra Kongsberg mot Bolkesjø Fv.37. Omtrent 1 km vestafor Bolkesjø, der stien tar av fra Øygarden. Her er viser skilt og rødmerking opp til høyre. Langs den gamle seterstien/skogsbilvei til Sudstul. Stien tar så bratt opp mot Surløytenuten og videre opp gjennom Langedalen eller over Sigridsfjell. Omtrent 5 t gange og ca 12 km.

Link til mer info og forslag til adkomst her

Adkomst vinter

Det er ingen vintermerka løype inn til Sigridsbu.

Dette på grunn av skredfare i området. For å ferdes trygt må du ha kompetanse for å vurdere skredfaren selv.

Aktuelle ruter inn kan være:

a) Fra Nordstul parkering: Bil fra Kongsberg mot Bolkesjø Fv.37. 3 km vest for Bolkesjø tar man av på Storeblevegen, skilt til Storeble videre til Nordstul parkering. Øverst til høyre på parkeringsplassen tar skiløype ned over elva og forbi Sudstul. Videre nordover til Vasshølet. Løypa er merka og som oftest oppkjørt. Fra Vasshølet går løypa vestover. Den er ikke merka. Løypa går forbi Mathaug, opp Bleporten til Kyrkjetjørn og svinger så sørover til Bletjørna til Sigridsbu. Ca 10 km.

b) Fra Mjaugetjørn: Vi starter på det høyeste punktet på veien mellom Kongsberg og Bolkesjø, Fv37, ca km 25 km fra Kongsberg. På nordsida av veien er det parkeringsmuligheter. Vi følger bomveien et par hundre meter til skilt og merker leder oss brått til høyre opp en bakke. Denne løypa er vanligvis ikke oppkjørt, men ved mye løssnø kan det lønne seg å følge veien helt til enden og følge løypa derfra.

Hvis vi ikke går veien, tar vi opp bakken og følger merket drøyt tre kilometer opp lia til løypekryss ved Appelsintreet. Like forbi krysset kommer vi innpå løypa fra enden av bomveien. Den er ofte oppkjørt. Videre nordover forbi Kransekollsteinen til Søtdalskrysset. Løypa videre til Vasshølet er aldri oppkjørt. Er det spesielt tunge forhold, kan man følge løypa en omvei vestover til Sudstul og videre nordover til Vasshølet derfra. Videre som i punktet over. Tilsammen ca 19 km.

Link til mer info og forslag til adkomst her

SjekkUT | Sigridsbu

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.