SjekkUT-besøk

Haakonsbu ligger i et flott fjellområde, og inngår i løypenettet trekanten på Hinnøya.

Hovedhytten ble bygget ny i 2018, og har 4 soverom med med 3 sengeplasser i familieseng 90/120 . Det er gassovn med steikeovn for matlaging. Kjøkkenet er godt utstyrt. Stor vedovn for oppvarming. Hytte...

Fasiliteter

• Skoleklasser
    Lofoten, Vesterålen og HinnøyaHinnøyaDNT Harstad og Omegn

Adkomst sommer

Fra Øst: Kortest gangavstan er fra Kongsvikdalen. Kjør skogsveien ca. 5 km innover. Siste kilometeren er veien dårlig. Følg veien til det passeres ei Moelvenbrakke og et reingjerde på venstre side. Fortsett 100 m til. Der finnes det en parkeringsplass på venstre side. På høyre side av veien ved en ATV vei står det et skilt med Jonsheimen. Følg ATV veien bratt oppover. Etter ca. 800 m tar stien av til venstre. Derfra er det god merking oppover til hyttene.

Fra Nord: Fossetua - Haakonsbu. Kjør innover Austerfjorden, og parker der eleven kommer ned fra Aspenesdalen. Følg skilting ved veien opp til Fossestua. Passer hytten på venstre side, videre merket sti over Middagsfjellet, forbi Jonsheimsvannene og opp til hyttene.

Fra Sør: Fra Fiskefjorden via Norddalen via Vesterforsvatnan til Haakonsbu. Nymerket rute sommeren 2021. Følger stort sett samme trase som vinterruten. Se eget kart blant bildene.

Fra Vest: Fra Kanstadbotn følges merket sti langs ATV vei ca. 1 km. Stien tar av til venstre opp Kobbedalsaksla, via Svartvannet til utløpet, følg elven nedover. Etter noen hundere meter, over en bru, høyre siden av vassdraget nedover til Toralfsbu. Følg merket løype videre mot Haakonsbu.

Advarsel:Sommerrutene har partier som er skredutsatt på vinterstid.

Adkomst vinter

Fra Fiskfjorden "Kronprins ruta" Samme ruta som Kronprins Haakon gikk, da han åpnet hytta 2019.

Opp Nordalen hvor du stedvis følger kraftlinje. Før ankomst Litlevatnet, ta til venstre og følg østsiden av Gamfjellet i retning nedre Vesterforsvatn (304) mot høyde 332. Fra nedre Vesterforsvatn, følg vassdraget opp på venstre side og vinn høyde for å unngå terrengfelle i bekkefaret. Når isen er trygg kryss over Øvre Vesterforsvatnet (380) og følg dalbunnen langs bekken opp mot Steinvatnan og videre til hytta. Er isen usikker følges strandlinjen langs Øvre Vesterforsvatn. Traseen langs strandlinjern ligger i nedre del av utløpssone for snøskred og vil under normale forhold være trygg å følge. Se skredkart vinterrute.

Kart pdf: Kartutskrift skredkart vinterrute
    Sporplott: Fiskefjorden - Haakonsbu (Vinter) GPX

SjekkUT | Haakonsbu

Samle på fjelltopper, hytter og andre turmål over hele landet med SjekkUT i UT-appen.